• I półrocze roku szkolnego 2023/2024

        • Na zajęciach koła informatycznego uczniowie zapoznali się z aplikacją do projektowania modeli 3D - Tinkercad. Uczniowie zostali dołączeni do wirtualnej klasy i w ciągu najbliższych tygodni mają za zadanie zaprojektować ciekawe modele 3D, które następnie zostaną wydrukowane za pomocą drukarki 3D. Praca nad modelami może być realizowana zarówno w szkole, jak i w domu.

          Kolejna tematyka zajęć dotyczy programowania mikrokontrolerów wchodzących w skład zestawów BeCreo. Uczniowie za pomocą mikrokontrolerów sterowali pracą kolorowych diod LED i brzęczyków, które wydawały różne dźwięki.

          Na zajęciach języka angielskiego i informatyki bardzo często wykorzystywany jest przez uczniów monitor interaktywny, który między innymi służy do nauki programowania i wynonywania interaktywnych ćwiczeń z gramatyki i słownictwa języka angielskiego.

          Damian Adamek

           

          Uczniowie klasy 2b podczas zajęć edukacji informatycznej kodowali na wirtualnej macie edukacyjnej. Do tego celu wykorzystaliśmy Wirtualną matę - aplikację udostępnioną na stronie uczymydzieciprogramowac.pl. Dzieci wspólnie czytały kod i kolorowały poszczególne pola na monitorze interaktywnym, tworząc kolorowe obrazki: motyla, drzewo, pieska czy koalę. Taka forma kodowania przyniosła wszystkim wiele radości i z relacji dzieci wynika, że była dużo atrakcyjniejsza od kodowania na papierze.

          Uczniowie klasy 2b zostali wprowadzeni w świat programowania na stronie code.org. Na platformie dzieci uczyły się pisać swój kod używając bloków tzw. przeciągnij i upuść. Uczniowie mieli za zadanie rozwiązać łamigłówki i poprowadzić do celu postacie z bajki „Angry birds” przez coraz trudniejsze labirynty, poprzez ułożenie odpowiedniej ścieżki dla tych postaci. Niektórzy świetnie poradzili sobie z tym zadaniem i przeskakiwali w niesamowitym tempie kolejne poziomy, tworząc coraz bardziej skomplikowane ścieżki kodu.

          Programowanie na stronie code.org było jednocześnie wprowadzeniem do programowania robotów Blue-bot. Nasze roboty wyglądem przypominają biedronki, a programuje się je bezpośrednio na obudowie. Pierwsze zajęcia z Blue-botami miały na celu zapoznać uczniów z ich możliwościami. Dzieci za pomocą przyborów szkolnych, głównie kredek i pisaków budowały tory i labirynty z przeszkodami, które następnie miały pokonać nasze roboty. Nie było to jednak takie proste, ponieważ uczniowie sami później musieli odpowiednio zaprogramować je, aby bez problemu mogły przejechać przez przygotowane wcześniej labirynty. Uczniowie bawili się świetnie, a przy okazji mogli w praktyce sprawdzić zdobyte dotąd umiejętności układania kodu.

          Agnieszka Walicka

        • Wywiad z bohaterem literackim

        • W grudniu odbyły się dwie lekcje języka polskiego z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu "Laboratoria przyszłości” w klasach: 7b i 5b. Uczniowie klasy 7b przeprowadzili wywiad z bohaterem literackim, jakim był Ebenezera Scrooge z lektury "Opowieść Wigilijna”. Pracowali z zaangażowaniem, a ich działania zostały nagrane w formie wideo za pomocą kamery w aparacie fotograficznym oraz głosu zarejestrowanego na dyktafonie.

          Natomiast klasa 5b zaprezentowała ulubione filmy fabularne i animowane. Uczestnicy wykonali interesujące plakaty z użyciem których przedstawili przed klasą swoich faworytów. Prezentację ułatwiło także użycie mikroportu czyli mikrofonu bezprzewodowego. Wszyscy ekscytowali się w pracą na tych zajęciach i aktywnie w nich brali udział.

          Uczestnikom ta oryginalna forma lekcji sprawiła wiele satysfakcji i zadowolenia. Wszyscy z zaciekawieniem oglądali efekt swojej pracy na kamerze. Na pewno jeszcze nie raz przeprowadzimy takie zajęcia.

          Grażyna Sionkowska

        • Malowanie światłem

        • Korzystając z tego, że są najkrótsze dni w roku i szybko robi się ciemno, uczestnicy koła informatycznego z wykorzystaniem aparatu fotograficznego, statywu i kolorowych latarek malowali światłem.

          „Malowanie światłem” to sposobów robienia zdjęć, w którym aparat robi zdjęcie przez dłuższy czas, a my w tym momencie dodajemy elementy do zdjęcia w postaci odpowiedniego poruszana źródłem światła.

          Uczniowie malowali obrazy i różne ciekawe postacie za pomocą swoich latarek. Fotografowali różne przyniesione przez siebie przedmioty wraz z pięknymi świetlnymi malunkami. Na koniec sami fotografowali się pośród smug światła, które malowali inni.

          Było dużo frajdy, emocji, śmiechu i dumy z osiągniętych efektów.

          Damian Adamek

        • Programowanie robotów Photon

        • Na zajęciach koła informatycznego uczniowie zaczęli swoją przygodę z programowaniem robotów Photon. Za pomocą swoich smartfonów i odpowiedniego oprogramowania wykonywali różne logiczne zadania o coraz większym stopniu trudności, które polegały na zaprogramowaniu toru jazdy robota. Starsi uczniowie z pomocą monitora interaktywnego i oprogramowania odkrywali bardziej zaawansowane sposoby programowania w języku angielskim i z wykorzystaniem języka programowania Python do sterowania ruchem i zachowaniem robota.

          Na lekcjach informatyki uczniowie klas 4 z pomocą monitora interaktywnego i robota Photon, grali w grę "Cztery w rzędzie". Oprócz skutecznej taktyki musieli wykazać się umiejętnością wyobraźni przestrzennej, aby robot pojechał na odpowiednie pole na macie. Taka rywalizacja bardzo spodobała się czwartoklasistom, którzy z wielkim zaangażowaniem brali udział w grze.

          Damian Adamek

        • Prace ręczne

        • Na lekcjach techniki uczniowie klas piątych poznawali tajniki szycia ręcznego. Na kawałkach materiału ćwiczyli różne rodzaje ściegów. Niezbędne okazały się materiały zakupione w ramach projektu Laboratoria Przyszłości - kolorowe nici i igły.

          Na zajęciach koła artystycznego uczennice klasy 5a i 5b z ogromnym zaangażowaniem tkały na  krosnach. Nie tylko krosna, ale również kolorowa włóczka została zakupiona w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Włóczka była również inspiracją do podjęcia pierwszych prób zmagania się z robótkami szydełkowymi.

          Grudzień to intensywny czas przygotowań do szkolnego świątecznego kiermaszu. Wykorzystując włóczkę zakupioną w ramach projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie na kole artystycznym tworzyli piękne czapeczki, które samodzielnie czy na głowach świątecznych "skrzatów" były ciekawą ozdobą.

          Podsumowując wiedzę na temat materiałów i ich zastosowania uczniowie klas piątych na lekcjach techniki tworzyli Ekologiczne stworki. Prócz niepotrzebnych opakowań, nakrętek niezbędne okazały się narzędzia do majsterkowania oraz klej na gorąco  zakupione w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

          Izabela Fidytek - Dyl

        • II półrocze roku szkolnego 2023/2024

        • Modelowanie 3D 

          W ramach zajęć koła informatycznego nasi uczniowie mieli niepowtarzalną okazję poznać tajniki modelowania 3D przy użyciu programu Tinkercad. To było wyjątkowe doświadczenie, które nie tylko rozwijało ich umiejętności techniczne, ale również pobudzało wyobraźnię i kreatywność.

          Tinkercad to intuicyjny i przyjazny dla użytkownika program, który pozwala na tworzenie skomplikowanych modeli 3D z prostych kształtów. Uczniowie zaczęli od podstaw, ucząc się, jak operować podstawowymi bryłami, a następnie przeszli do bardziej zaawansowanych projektów. Pod czujnym okiem nauczyciela szybko opanowali techniki modelowania i przystąpili do realizacji swoich pomysłów.

          Uczniowie zaprojektowali różnorodne modele 3D, od ciekawych pojazdów po imponujące budynki. Każdy projekt był unikalny i odzwierciedlał osobiste zainteresowania i pomysły uczniów. Praca nad projektami rozwijała umiejętności planowania, precyzji i dbałości o szczegóły. Pojazdy zaprojektowane przez uczniów obejmowały zarówno tradycyjne samochody, jak i bardziej nowatorskie projekty. Każdy model był dokładnie przemyślany, a uczniowie musieli uwzględniać takie aspekty jak aerodynamika, funkcjonalność i estetyka. Również w projektowaniu budynków uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. Tworzyli realistyczne budynki inspirowane architekturą miejską. Praca nad tymi projektami wymagała zrozumienia zasad konstrukcji oraz estetyki architektonicznej.

          Damian Adamek

        • Drukowanie modeli 3D

        • Po zaprojektowaniu modeli w Tinkercad, uczniowie przeszli do etapu ich drukowania. Obsługa drukarki 3D była kolejnym fascynującym elementem zajęć. Uczniowie nauczyli się, jak przygotować pliki do druku, skonfigurować drukarkę oraz monitorować proces drukowania. Widok fizycznych modeli, które powstały z ich cyfrowych projektów, był niezwykle satysfakcjonujący.

          Cały proces - od nauki modelowania, przez projektowanie, aż po drukowanie modeli - był nie tylko edukacyjny, ale również pełen zabawy. Uczniowie mieli okazję wymieniać się pomysłami i wspólnie rozwiązywać problemy. Każdy krok był nową przygodą, a efekty ich pracy przyniosły wiele radości i satysfakcji.

          Dzięki tym zajęciom uczniowie nie tylko zdobyli nowe umiejętności techniczne, ale również nauczyli się, jak ważna jest współpraca, kreatywność i wytrwałość w dążeniu do celu. Modelowanie 3D w Tinkercad oraz obsługa drukarki 3D to z pewnością doświadczenia, które na długo pozostaną w ich pamięci.

          Damian Adamek

        • Programowanie robota w języku Python

        • Na zajęciach koła informatycznego odbył się cykl zajęć, na których nasi uczniowie zgłębiali tajniki programowania, poznając podstawy języka Python. Było to wyjątkowe doświadczenie, które pozwoliło im na praktyczne zastosowanie wiedzy przy programowaniu robota Photon. Zajęcia te nie tylko rozwijały umiejętności techniczne, ale także pobudzały kreatywność i zapewniały mnóstwo dobrej zabawy.

          Python to jeden z najpopularniejszych języków programowania, ceniony za swoją prostotę i czytelność. Uczniowie zaczęli od podstaw, ucząc się składni języka, a także podstawowych konstrukcji programistycznych, takich jak pętle czy warunki. Szybko przyswajali nowe umiejętności, co pozwoliło im na samodzielne tworzenie pierwszych programów.

          Kiedy uczniowie opanowali podstawy Pythona, przyszedł czas na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Używając języka Python, programowali robota Photon. Było to nie tylko fascynujące, ale również bardzo satysfakcjonujące, gdy robot wykonywał polecenia dokładnie tak, jak zostały zaprogramowane. Uczniowie programowali robota, aby poruszał się w różnych kierunkach - do przodu, do tyłu, w lewo i w prawo. Nauka kontrolowania ruchu Photona była doskonałą okazją do praktycznego zastosowania pętli i warunków, co dodatkowo utrwalało zdobytą wiedzę. Kolejnym etapem było programowanie robota tak, aby zmieniał kolory oczu i czułków oraz wydawał różne dźwięki. Dzięki temu uczniowie mogli eksperymentować z różnymi efektami wizualnymi i dźwiękowymi, co uczyniło zajęcia jeszcze bardziej interesującymi i angażującymi.

          Całe programowanie odbywało się w języku angielskim, co dodatkowo rozwijało umiejętności językowe uczniów. Korzystanie z angielskiej terminologii programistycznej oraz pisanie kodu w tym języku to doskonały sposób na połączenie nauki programowania z praktyczną nauką języka obcego.

          Na zajęciach wykorzystywano monitor interaktywny, na którym uczniowie mogli obserwować swoje postępy na bieżąco. Monitor umożliwiał łatwe śledzenie kodu, wspólne rozwiązywanie problemów oraz prezentowanie efektów pracy. To interaktywne narzędzie znacząco zwiększało zaangażowanie i ułatwiało naukę.

          Cały proces nauki - od pierwszych kroków w Pythonie, przez programowanie robota, aż po obserwowanie efektów swojej pracy - był nie tylko edukacyjny, ale również pełen zabawy. Uczniowie dzielili się pomysłami i wspólnie rozwiązywali napotkane trudności. Każdy moment zajęć był okazją do zdobycia nowych umiejętności i czerpania radości z nauki.

          Dzięki tym zajęciom uczniowie nie tylko zdobyli solidne podstawy programowania w Pythonie, ale również nauczyli się, jak ważna jest współpraca, kreatywność i wytrwałość w dążeniu do celu. Programowanie robota Photona to doświadczenie, które na pewno na długo pozostanie w ich pamięci.

          Damian Adamek

        • Koło artystyczne

        • Na zajęciach koła artystycznego uczennice klasy 5a i 5b zapoznały się z podstawami kroju i szycia. Uczennice z kolorowych materiałów wycinały proste formy serduszek i ptaszków, a następnie korzystając z kolorowych nici oraz wysokiej klasy maszyny do szycia Brother zeszywały małe krawieckie cudeńka.

          Dużym zainteresowaniem cieszyły się również zajęcia z tkania na krosnach i szydełkowania z wykorzystaniem zakupionej w ramach projektu Laboratoria Przyszłości włóczki.

          Izabela Fidytek - Dyl

        • Programowanie robotów Blue-Bot

        • Na kilku zajęciach z edukacji informatycznej uczniowie klasy 3a mieli niezwykłą okazję wcielić się w role programistów robotów. Korzystając z kolorowych mat edukacyjnych oraz niewielkich robotów Blue-Bot, dzieci tworzyły skomplikowane trasy, po których poruszały się te małe maszyny.

          Blue-Bot to interaktywny robot edukacyjny, który idealnie nadaje się do nauki podstaw programowania. Uczniowie za pomocą intuicyjnego interfejsu mogli wydawać komendy robotowi, określając kierunek jazdy, liczbę kroków, a nawet dźwięki i kolory, jakie ma emitować podczas pokonywania trasy.

          Zajęcia z Blue-Botem to nie tylko świetna zabawa, ale również doskonały sposób na rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i pracy zespołowej. Uczniowie musieli wykazać się kreatywnością i precyzją, aby zaprogramować roboty tak, aby bezbłędnie pokonały wyznaczoną trasę.

          Dodatkową atrakcją zajęć było wykorzystanie kolorowych mat tematycznych, które przedstawiały różne scenerie, takie jak miasto i dżungla. Dzięki temu uczniowie mogli tworzyć realistyczne trasy dla swoich robotów i rozwijać wyobraźnię.

          Zajęcia z programowania robotów Blue-Bot okazały się ogromnym sukcesem. Uczniowie byli zachwyceni możliwościami sterowania robotami i z zaangażowaniem tworzyli skomplikowane trasy. To był czas pełen nauki, zabawy i rozwijania nowych umiejętności.

          Patrycja Mastela

        • Przygoda z robotem Photon

        • Na zajęciach edukacji informatycznej w klasach 1b, 2b i 3b uczniowie wcielili się w rolę pilotów sterujących robotem Photon podczas ekscytujących misji na specjalnie przygotowanej macie.

          Korzystając z intuicyjnego interfejsu na monitorze interaktywnym, dzieci tworzyły trasy przejazdu dla robota. Mogły dowolnie wyznaczać kierunki, określać liczbę kroków, a nawet wybierać kolory świateł, efekty dźwiękowe i interakcje, które miały towarzyszyć robotom podczas pokonywania trasy.

          Następnie nadszedł czas na sprawdzenie swoich umiejętności programistycznych. Uczniowie z wypiekami na twarzach obserwowali, jak roboty Photon podążają wyznaczoną trasą, emitując wcześniej zaprogramowane sygnały świetlne i dźwiękowe oraz reagując na głaskanie po głowie.

          Zajęcia z robotem Photon to nie tylko świetna zabawa, ale również doskonały sposób na rozwijanie kluczowych umiejętności. Uczniowie ćwiczyli wyobraźnię przestrzenną, logiczne myślenie, kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów.

          Lekcja minęła w mgnieniu oka, a uczniowie nie chcieli żegnać się ze swoim małym przyjacielem. Zajęcia z pewnością na długo pozostaną w ich pamięci jako cenne doświadczenie edukacyjne i źródło świetnej zabawy.

          Bernadeta Dubiel
          Katarzyna Szpak
          Agnieszka Walicka

        • Mikroskopowe obserwacje

        • Na zajęciach koła biologicznego uczniowie klasy 7 mieli okazję zagłębić się w mikroskopowy świat. Uczniowie mogli bezpośrednio obserwować tkanki zmienione chorobowo. Dzięki mikroskopowi cyfrowemu, obrazy były wyświetlane na dużym ekranie, co umożliwiało wszystkim uczestnikom dokładne przyjrzenie się różnym strukturom i anomaliom. 

          Zajęcia były nie tylko okazją do obserwacji, ale również do aktywnej nauki. Uczniowie mieli możliwość zadawania pytań i dyskusji na temat tego, co widzieli. Dzięki temu, zdobyli nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczne umiejętności związane z obsługą mikroskopu cyfrowego i analizą próbek biologicznych. Obserwacja mikroskopowa uświadomiła uczniom, jak złożone i fascynujące są procesy zachodzące w żywych organizmach. Wielu z nich po raz pierwszy miało możliwość zobaczenia na własne oczy, jak wyglądają tkanki pod wpływem choroby, co z pewnością pogłębiło ich zainteresowanie naukami przyrodniczymi.

          Takie lekcje są doskonałym przykładem, jak nowoczesna technologia może wspierać edukację i rozwijać pasje młodych ludzi.

          Agnieszka Liszka