• Biskupia Kopa

• Ostatni rajd w ramach Ligii Turystyki Górskiej w tegorocznym jesiennym sezonie odbył się 5 listopada 2022 r. na terenie Sudetów w Górach Opawskich.

Jest to najbardziej wysunięte na wschód pasmo polskich Sudetów. Najwyższym szczytem po polskiej stronie Gór Opawskich jest Biskupia Kopa (890 m n.p.m.), która została wpisana do Korony Gór Polskich.

Z naszej szkoły w rajdzie uczestniczyło 15 osób, w tym uczniowie, rodzice i nauczyciele. Trasa rajdu rozpoczęła się w Pokrzywnej i wiodła przez Dolinę Bystrego Potoku i Gwarkową Perć do schroniska Pod Biskupią Kopą. Dalej na szczyt Biskupiej Kopy i do Jarnołtówka. Była to trasa o średnim poziomie trudności. Przeszliśmy ok. 11 km i uzyskaliśmy 17 pkt. do GOT - u.

Pogoda nas nie rozpieszczała ale góry i las w typowo jesiennej i mglistej aurze dostarczyły wyjątkowych wrażeń estetycznych.

Na kolejne rajdy górskie zapraszam w sezonie wiosna 2023.

• Krawców Wierch

• W sobotę 24 września 2022 r. grupa ponad 20 osób reprezentujących naszą szkolę (uczniowie, rodzice, nauczyciele) wybrała się, na pierwszy w roku szkolnym 2022/2023, rajd górski w ramach Szkolnej Ligi Turystyki Górskiej po Beskidzie Żywieckim.

Trasa prowadziła ze Złątnej na Krawców Wierch (1075 m n.p.m. wg niektórych źródeł 1080 m n.p.m.), bacówkę PTTK na Krawców Wierch, do miejscowości Glinka. Przeszliśmy około 12 km i zdobyliśmy 17 punktów GOT! Pogoda w tym dopisała, podobnie jak humory uczestników.

Regina Skrzyńska

• Babia Góra 1725 m n.p.m.

• Ostatni w tym roku szkolnym rajd górski miał miejsce w Beskidzie Żywieckim. 4 czerwca 2022r. udaliśmy się na Babią Górę – najwyższy szczyt w Beskidach.

Z racji wysokości i swej wyjątkowości górę tą nazywa się ją także "Królową Beskidów". Inna jeszcze nazwa Babiej Góry to "Matka Niepogód" lub "Kapryśnica" ze względu na zmienne warunki pogodowe, jakie panują w jej obrębie. Całość trasy na Babią Górę przebiega przez teren Babiogórskiego Parku Narodowego, który dodatkowo ma status Rezerwatu Biosfery Unesco.

Trasa naszej wędrówki wiodła od Przełęczy Krowiarki przez Sokolicę na Babią Górę, a dalej przez Przełęcz Brona do Schroniska PTTK na Markowych Szczawinach, gdzie mogliśmy posilić się i odpocząć. Stamtąd wędrowaliśmy do autokaru, który czekał na nas w Zawoi Markowa.

Podczas tego rajdu przeszliśmy dystans ok. 12 km, przewyższenia ok. 700 m i zdobyliśmy 22 pkt. do GOT – u. Pomimo kapryśnej pogody udało nam się zobaczyć panoramę gór z Tatrami włącznie i zrobić przepiękne zdjęcia gór wyłaniajacech się z morza chmur.

Dziękuję Uczniom i ich Rodzicom za wspólne wędrowanie po beskiszkich szlakach w minionym roku szkolnym i zapaszam na kolejne rajdy górskie w przyszłym roku szkolnym 2022/2023.

• Klimczok

• W sobotę 7 maja 2022 r. grupa ponad 20 osób z naszej szkoły (uczniowie i rodzice) wybrała się na rajd górski w Beskid Śląski, a konkretnie na Klimczok.

Był to już czwarty rajd, w którym braliśmy udział w roku szkolnym 2021/2022, drugi w sezonie wiosennym w ramach Szkolnej Ligi Turystyki Górskiej. Trasa prowadziła z Brennej przez Przełęcz Karkoszczankę na Klimczok, a potem na Błatnią i do Brenny. Po drodze odwiedziliśmy 3 schroniska:

• Chatę Wuja Toma - położoną tuż pod przełęczą Karkoszczonka na wysokości: 736 m n.p.m.
          • Schronisko PTTK Klimczok - na wysokości 1052 m n.p.m.
          • Schronisko PTTK na Błatniej- na wysokości 891 m n.p.m

Naszym głównym celem, a zarazem najwyższym punktem był szczyt Klimczok o wysokości 1117 m n.p.m. Tuż przed szczytem jest spora kolekcja kamieni przywiezionych z różnych szczytów Polski oraz całego świata. Na szczycie Klimczoka stoi tablica, na której widoczne są różne ciekawe obrazki i napisy, o bardzo pozytywnej energii i wymowie. Sugerują one, że wizyta na Klimczoku ma wiele, wiele zalet. Polecamy przeczytanie ich, na pewno poprawi się nam humor.

Podsumowując - przeszliśmy około 14 km i zdobyliśmy 22 punktów GOT! Mimo, że pogoda w tym dniu była deszczowa, humory nam dopisywały.

• Babica Zachodnia

• W sobotę 2 kwietnia 2022 r. grupa ponad 20 osób reprezentujących naszą szkolę (uczniowie, rodzice, osoby towarzyszące) wybrała się na rajd górski w ramach Szkolnej Ligi Turystyki Górskiej po Beskidzie Makowskim.

Był to trzeci rajd, w którym braliśmy udział w roku szkolnym 2021/2022, pierwszy w sezonie wiosennym. Trasa prowadziła z Bieńkówki na Babice Zachodnią (633 m n.p.m.), potem Przełęcz Sanguszki do Lanckorony. Przeszliśmy około 13 km i zdobyliśmy 17 punktów GOT!

Pogoda w tym dniu zaskoczyła nas, bowiem zamiast wiosny, mieliśmy piękną zimę. Na szczęście wszyscy uczestnicy rajdu byli super przygotowani - mieli odpowiednie ubranie i obuwie. Jak widać na zdjęciach humory dopisywały.

• Hrobacza Łąka

• Drugi rajd górski w nowym roku szkolnym 2021/2022 odbył się 9 października 2021r. po Beskidzie Małym. W tym rajdzie uczestniczyło jeszcze więcej osób z naszej szkoły niż w poprzednim.

Przy pięknej, słonecznej pogodzie, pomimo niskiej temperatury i zimnego wiatru, zmierzaliśmy do celu naszej wędrówki, którym była była Hrobacza Łąka – szczyt o wysokości 828 m n.p.m. leżący w grupie Magurki Wilkowickiej. Wznosi się tam metalowy, 35-metrowy Krzyż Trzeciego Tysiąclecia, który został postawiony w 2002r. z okazji 2000-lecia chrześcijaństwa.

Na Hrobaczej Łące znajduje się schronisko, a właściwie Dom Turystyczno - Rekolekcyjny, gdzie po trudach górskiej wędrówki można było zjeść posiłek i odpocząć.

Trasa naszej wędrówki wiodła od Kóz poprzez Hrobaczą Łąkę, Groniczki i Gaiki do Przełączy Przegibek. Zdobyliśmy 14 pkt. do GOT-u.

Na kolejne rajdy w nasze piękne góry zapraszam w sezonie wiosennym 2022.

• Koskowa Góra

• Po prawie dwuletniej przerwie wynikłej na skutek pandemii COVID-19, 18 września 2021 r. nareszcie wyruszyliśmy na rajd górski w ponad 20 - osobowym gronie uczniów, rodziców i nauczycieli.

Spragnieni aktywnej formy spędzania wolnego czasu, wędrowaliśmy po Beskidzie Makowskim od Tokarni przez Parszywkę na Koskową Górę (867 m n.p.m.), która była celem naszej wyprawy. Na przełęczy (grzbiet Łazy) między Koskową Górą a Parszywką stoi murowana kapliczka ufundowana około 1910 roku przez Jana Koska. Jest pokryta gontem, wewnątrz znajduje się figura z nazwiskiem fundatora przedstawiająca Chrystusa upadającego pod krzyżem po raz trzeci. Jak głosi podanie, rzeźbę zamówiono w Sidzinie dla Kalwarii Zebrzydowskiej. Podczas transportu trzy pary wołów zatrzymały się na grzbiecie nad Bogdanówką i nie chciały ruszyć z miejsca. Uznano to za Bożą wolę i wybudowano w tym miejscu kaplicę, w której umieszczono rzeźbę. Przy kapliczce tej kończy się droga krzyżowa. Trasa naszego rajdu zakończyła się w Bieńkówce, skąd autokarem wróciliśmy do Jaworzna.

Zdobyliśmy 22 pkt. Do GOT-u.

Do zobaczenia na kolejnych rajdach w roku szkolnym 2021/2022.